[150701]

Nu känns det verkligt. Har skrivit till GoGoNihon och sagt att jag ska åka tillbaka till Japan, och i Oktober påbörjas allt pappersarbete, och i April nästa år bär det av!
 
Jag bestämde mig för att gå ett år på en skola som heter ISI Language School, där man förbereds för att ta JLPT (ett officiellt test i Japanska som bevisar vilken nivå av kunskap man inom språket), som behövs för att gå vidare på yrkeshögskolan jag tänkt gå på.
 
Den här gången ska jag dock inte bo i något Guest House, det var verkligen inte för mig. Det blir att dela lägenhet någonstans i Tokyo med min kärlek, som ska följa med mig dit.
 2015-07-01  13:49:00      Blandat     Kommentarer (2)
Sandra

Hej! Jag ska ansöka efter nyår till någon skola i Japan (sjukt osäker på vilken, så svårt!) men jag undrar vad du tycker om GoGoNihon? Jag har hört mycket dåligt om dom men också mycket bra. Funderar på att välja Yoshida Institute och den skolan finns bara att välja med GoGoNihon (vill åka med dom eller Blueberry). Har du något tips på vad man ska tänka på när man väljer skola? Några andra tips om Japan, Tokyo? Något du inte var förberedd på? Varför tyckte du inte om Guest house?
Förlåt för så många frågor.. Har läst lite i din blogg och jag är också sån att jag vill veta allt i det minsta detalj innan jag ens ansöker, vill att allt ska vara så klart som möjligt för mig.
Hoppas allt går bra med din ansökan!

Svar: Hej! Vad kul att du funderar på att åka till Japan! Jag tycker absolut om GoGoNihon, de hjälper till med ALLT, kostnadsfritt. Alla andra företag har jag förstått tar ut en extra avgift, samt att man får sköta allt pappersarbete själv. När jag skulle åka ville jag verkligen ha hjälp med alla formulär man måste skicka in, och då finns GoGoNihon. Jag upplevde inga problem med dem alls, utan det var skönt att ha dem till hjälp. De hjälper även till och svarar på frågor även efter att man har åkt till Japan.
När man väljer skola tror jag det är bra att utgå ifrån hur mycket du vill plugga, hur mycket fritid du vill ha, och hur snabbt du lär dig språk.

Det jag inte gillade med Guest House var att jag delade rum med fem andra personer, vilket innebar minimal egentid, och jag personligen behöver mycket privatliv.

Något jag inte var förberedd på... Det mesta, det är ju en helt annan kultur och det fanns både bra och dåliga saker med Japan, men i överlag försökte jag ta allt som det kom. Man får som släppa lite på kontrollen för allt ordnar sig tillslut, behöver man hjälp finns som sagt GoGoNihon, och även skolorna brukar vara väldigt hjälpsamma.

Yoshida låter bra, det blev den skolan för mig med den här.gången! :) Hoppas mina svar var bra nog, och har du fler frågor så ställ dem! Och det viktigaste av allt är att våga, det är SÅ värt det, speciellt om du är som mig som inte vågar göra saker själv, men har fått överbevisa mig själv! Gör det du också!! :)
Jeno

 2015-11-06 10:53:40
Sandra

Åh, tack så mycket för att du svarade! :) Jag ska kolla runt lite om de olika skolorna och tänka på hur mycket jag vill plugga och så. Jag har en till fråga: hur hittade du lägenhet (om du har det)? Är det väldigt dyrt (har hört att det är det)?
Jag ska absolut ansöka efter nyår, är mer pepp än någonsin! Måste utmana mig själv och släppa kontrollen, kommer ju ingen vart om jag inte gör det! :D

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska göra! GoGoNihon hjälper till med att hitta boende också, även lägenhet om man vill ha det. Lägenheter kan vara ganska dyra, ja, beror ju på var man vill bo, hur stor lägenheten är osv. Jag har ingen lägenhet ännu, då man bokar boende ca en månad innan man åker, så jag har ett litet tag till innan dess. Jag skaffar lägenhet pga att jag flyttar dit tillsammans med min pojkvän, och då blir det ju såklart billigare att ha lägenhet.
Annars finns det ju privatrum i Share Houses om man vill ha lite avskildhet, men delar ändå toa, kök, dusch osv med de andra! :3

Hoppas du har tittat runt en del sen du svarade sist, har du hittat nåt? Bestämt dig för nåt? Du kommer verkligen inte att ångra dig! :D
Jeno

 2015-11-15 03:54:11
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?